Teach me, Lord,What I don't know.
Show me which way
And where to go Alone I stumble
Alone I fall But your gentle voice
Leads through it all
Take my hand Light my way
With you all my life. Don't you know that it's true. I'm living to love you
Teach me, Lord and Father, Your child has become like new


翻着古老的相片簿对着总是总是,在心中鼓励着我的人,嗫嚅着谢谢两个字!晴空飒爽也好,大雨滂沱也罢,那时时刻刻浮现的笑容^0^即使回忆已远离褪色,我依然追寻丝。。。。


Monday, 1 October 2012

我向稻穗学习 谦逊的方式




如果你说生命只有几天,其实真正的领悟是我们走过的路。前几天到医院探望12年前没见过的婉芊,才知道他在马大医院很努力走过重伤的日子。虽然双腿严重车祸已经瘫痪,意志力坚强的她可以站起来是件不容易的事。我们没有太多鼓励的话,只有聆听和安慰。我参与社会给予的南洋报业基金【16导航】志愿队的建立方案是以针对所有弱势的群体,不分年龄职业种族。该方案的重点是团体建设,关怀社会和义工活动。这是最重要的课题:如果人的心灵无法 保持善良,自然和有责任感,那么世界会有许多问题存在。南洋报业基金【16导航】的任务就是提供这方面的教育,透过慈善活动和行动,我们可以发现像谦逊,友善,尊重等生命 价值。
[16导航]温馨探访车队于今年成立,主要是希望把我们的支援精神推广到更远。在这个社会存在着许多的贫苦家庭,除了在生活上遇到苦难之外,其实心灵上也是有问题的。因此 ,每月的最后一个星期日,车队将会带着志愿队去探访病者或贫苦家庭,派送日常用品,粮食,粉刷屋子,更换新的家具如床单,枕头等等。除此之外,我们也会邀请近邻参与心灵游 戏的活动,分享当日的美德主题,增进彼此关系。
每个月的最后一个星期日,车队会探访贫困家庭/病者/慈善机构,除了载送日常用品和生活粮食,也会做一些小活动给左邻右舍一起参与,促进彼此的关系。如果你也想要加入【16導航】的活動,請聯絡南洋報業基金。
欢迎各界善心人士的乐捐帮助,或者加入我们「16导航」的志愿者,一起为社会献出爱心,帮助更多更多的人。
** 稻穗的16种爱 我向稻穗学习 谦逊的方式 它要我 耐心看 它成熟的样子 感激大地慈爱 阳光的慷慨 要尊敬 老农夫 他忠诚的灌溉 用正语来鼓励 默默种下志趣 要坚持好原则 期待未来 农夫的初衷不更改 经过了风雨经过爱 稻穗变成了 金黄色的海 我向稻穗学习 宽恕的方式 它要我 有勇气 做贡献的大使 要像大地慈爱 阳光的慷慨 要学习 老农夫 他忠诚的灌溉 用正语来鼓励 默默种下志趣 要坚持好原则 期待未来 农夫的初衷不更改 经过了风雨 经过爱 稻穗变成了 金黄色的海 * * * 用真诚和知足 换每一亩的喜悦和爱.
 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0-rD50p-YjQ
http://www.youtube.com/watch?v=hp9E-wRdlsg&feature=player_embedded



Sunday, 30 September 2012

幸福是用来感觉的~

男生是日本人,女生是台北人。他为了她学中文,她为了他学日语。男生爱拍照,就这样他们走在一起。那天的东京只有4摄氏度,他们牵着手走过了池袋,明治神宫,原宿和新宿等街头,拍下了这些朴素的婚纱照。我觉得幸福是用来感觉的~

http://ww1.sinaimg.cn/large/8f8fc11cjw1drq4tm5kryj.jpg

Saturday, 29 September 2012

SSR 3053 SEM 4-SENI Tahap 1


TUMPUAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
Tumpuan utama Pendidikan Seni Visual merangkumi empat
aspek utama yang dipentingkan iaitu:
a. pemerhatian secara aktif
b. interaksi yang kr itis dan kreatif dengan alat dan bahan
c. apresiasi seni visual secara mudah
d. menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan
a. Pemerhatian secara aktif
Pemerhatian secara aktif yang merangkumi kesedaran
pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci dapat
menajamkan persepsi murid. Selain memperkembangkan
deria penglihatan ia juga melibatkan pancaindera lain melalui
kajian perbandingan. Kajian seperti ini membantu
perkembangan emosi dan imaginasi. Pemahaman tentang
asas seni visual juga turut diperkembangkan melalui kegiatan
pemerhatian ini.
Murid akan dilatih membuat pemerhatian terhadap objek alam
dan objek buatan manusia. Ini adalah untuk membolehkan
murid merasai secara konkrit bagi mendapatkan imej mental.
Kegiatan-kegiatan ini akan membantu terus menyelaraskan
idea, imaginasi dan alam fantasinya ke arah perkembangan
persepsi dan pemikiran abstrak.

b. Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan

Per ingkat ini menggalakkan murid membuat penerokaan dan
percubaan dalam mempelbagaikan kegiatan kreatif dengan
menggunakan alat dan bahan. Proses ini akan
memperkembangkan aspek psikomotor dan kemahiran asas
seni visual berhubung dengan manipulasi alat dan bahan
serta teknik-teknik mudah.
Semasa berinteraksi dengan alat dan bahan, murid membuat
interpretasi dan menyelaras konsepsi visualnya dengan objek
yang dilihat. Proses pembelajaran ini amat penting kerana ia
memberi peluang kepada murid belajar secara tidak
langsung. Murid juga dapat mengenali perubahan yang
mereka boleh lakukan dalam penghasilan seni di masa akan
datang.
c. Apresiasi seni visual secara mudah
Apresiasi seni visual memberi pengalaman kepada murid
mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya
dalam pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan
fungsi. Murid terlibat dalam kajian perbandingan dan
menyatakan apa yang dilihat dari aspek seni melalui hasil
kerja. Pernyataan tentang hasil kerja pula boleh dibuat dalam
pelbagai cara seperti lisan, cerita, lakonan, nyanyian,
karangan dan puisi.
Murid diperkenalkan tokoh-tokoh seni dan menghargai
sumbangan mereka.
d. Menghargai nilai baik dalam semua aspek
kehidupan
Selain diberi pengalaman membuat apresiasi seni visual
secara mudah, murid juga dipupuk nilai menyayangi dan
menghargai segala aspek yang w ujud dalam persekitaran dan
kehidupan mereka. Ini termasuklah memelihara dan
memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan
dan kepekaan. Dengan ini murid akan dapat membuat
pertimbangan yang sew ajarnya bila berdepan dengan semua keadaan.


HURAIAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR
Tahun 1
Bil. Bidang Hasil Pembelajaran Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Menggambar Asas menggambar
Aras 1
i. Menyatakan secara lisan
pengalaman pembelajaran
yang diperhatikan di
persekitaran.
ii. Melakar secara spontan
untuk menghasilkan imej
melalui garisan dan rupa
secara tidak terancang.
Aras 2
i. Menggunakan bahan kutipan
untuk menggambar secara
mudah.
Aras 3
i. Menggunakan bahan
kutipan untuk menggambar
secara:
a. menekap
b. memotong
c. menampal
d. mencantum
e. menyusun gambar
ii. Menyatakan secara lisan
tentang hasil kerja sendiri.
iii. Mengumpul hasil kerja.
a. Memerhati kesan garisan yang terdapat di persekitaran seperti kesan
laluan anai-anai, siput, ketam, laluan air, kesan tayar dan tapak kasut di
atas permukaan tanah atau pasir dari segi sifat dan jenis garisan seperti
tebal, nipis, dalam, cetek, putus-putus, lurus, dan bengkang-bengkok.
b. lakaran
c. gurisan
d. gosokan
e. garisan
f. tekapan atau surihan
g. kolaj
variasi garisan
lukisan krayon
kolaj kesan gosokan
garisan secara rawak



Friday, 28 September 2012

时光流逝

艺术家: Roby Lakatos拉卡托斯
专辑名称: As Time Goes By 时光流逝
所属语言:古典音乐
唱片公司: dg(universal music)
发行日期: 2002
编号:DG 471 562-2


按此在新窗口浏览图片

推荐曲目:
《01-Chocolat - Minor Swing 》(改编自电影“浓情巧克力”插曲)
《02-The Godfather - Love Theme》(改编自电影“教父”主题音乐)
《04-Fiddler on the Roof - To Life》(改编自电影“屋顶上的小提琴手”插曲
《06-Cossacks on the Kuban - Tsvetyot Kali》(红莓花儿开)
《18-Spirited Away - The Name of Life》(改编自电影“千与千寻”插曲)


按此在新窗口浏览图片


简介:

想知道真正的吉普赛音乐是个什么样子吗?请您注意这张DG新出的唱片。被称之为“吉普赛音乐活化石”的拉卡托斯和他的乐队,将向你展示他们是如何把小提琴当作手中的玩具而玩出花样的。你也将随着一些耳熟能详的旋律,嗅到奔放动人的吉普赛气息。说不定,你听到他们的演奏就想跳舞呢。

19世纪著名的匈牙利吉普赛小提琴家比哈里(Janos Bihari)的演奏就曾使得乐圣贝多芬激动不已,后来勃拉姆斯与李斯特在听了由他演奏的匈牙利民谣后,受其启发相继写出了著名的《匈牙利舞曲》与《匈牙利狂想曲》。比哈里当时被贝多芬赞誉为是“吉普赛小提琴之王”。根据有关资料记载,比哈里的演奏当时达到了登峰造极、出神入化的境界,可以和帕格尼尼相媲美,但只不过由于两人泾渭不同,一个在贵族宫廷里演奏,一个则浪迹天涯,因此有关比哈里的文献记载就极为鲜少。那么到底比哈里的神韵是个什么样子呢?虽然现在已无从查考,但我们还是能够从他的第七代世孙拉卡托斯的演奏中窥寻到当年的影子,因为吉普赛人的音乐从来都是口传心授,代代相承的。

拉卡托斯,1956年出生在一个地道的吉普赛家庭里,年仅5岁时他便在叔叔组织的吉普赛小乐队中参加演奏,因此很早便熟谙和掌握了吉普赛音乐风格的奥秘。在演奏中,拉卡托斯常常将传统的手法与吉普赛即兴的表演有机地糅合在了一起,于是便产生出一种极其诱人的音乐魅力。灵活与即兴性是拉卡托斯演奏最大的特点。比如他在此碟中演奏的根据电影《卡萨布兰卡》和《教父》等电影主题曲的改编曲,听起来就和以前听到的许多常规版本完全不同,轻盈时带着质朴和自由的乡土气息,忧伤时则将吉普赛人颠沛流离的感伤表现无疑,一派小酒馆中的苦艾味道。在技巧方面,拉卡托斯的演奏更是令人瞠目,在俄罗斯民谣改编曲《黑眼睛》中,他使出了浑身的解数,以独奏小提琴来摹拟吉他的弹奏与乐队中的吉他相呼应。为了制造出吉他拨、轮、弹、挑的发声效果,拉卡托斯左右开弓。更有甚者,当他左手在进行着快速的、难度极高的拨弦时,右手又在用食指和中指摹拟吉他做出轻巧的轮指弹奏。很难令人相信这奇妙的声响竟然是从小提琴这一件乐器上奏出的。

Friday, 23 December 2011

MODUL STANDARD PEMBELAJARAN

MODUL STANDARD PEMBELAJARAN
Tahun                                   :               1
Bidang                                  :               Membuat Corak Dan Rekaan
Aktiviti                                  :               Titisan
Tema                                     :               Alam Benda
Tajuk                                     :               Hiasan Dinding
Masa                                     :               60 minit
Media                                   :               Alatan   :  Berus, span , dedaun, ranting.
                                                                Bahan   :  Kertas Lukisan, warna air, warna poster
Bahan bantu mengajar  :               Contoh-contoh corak teknik titisan & power point contoh hasilkerja     
                                                           titisan.
STANDARD KANDUNGAN
1.       Bahasa seni visual yang terdapat pada alam ciptaan Tuhan, objek buatan manusia dan karya seni.
2.       Aplikasi pengetahuan, kefahaman dan bahasa seni visual menerusi penentuan media dan teknik dalam aktiviti seni.
3.       Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian dan teknologi dalam penghasilan karya.
4.       Apresiasi terhadap karya sendiri.
STANDARD PEMBELAJARAN
        2.1  Persepsi Estetika              Murid dapat mengenal, menamakan dan memahami bahasa seni visual
                                                          yang terdapat pada karya seni.

                2.1.1      Unsur seni
                                2.1.1.1                   warna- primer dan sekunder
                                2.1.1.2                   Jalinan- tampak

                2.1.2      Prinsip Rekaan 
                                2.1.2.1                   Imbangan- warna
                                2.1.2.2                   Ritma dan pergerakan- rawak
    
     


      2.2    Aplikasi Seni                       Murid dapat mengaplikasi pengetahuan bahasa seni visual dalam    
               menghasilkan karya seni.

                2.2.1      Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
                                2.2.1.1                   Alatan – berus dan palet
                                2.2.1.2                   Bahan- kertas lukisan warna air, warna poster atau tempera

2.3    Ekspresi Kreatif                 Murid dapat menghasilkan pengetahuan, kefahaman dan kemahiran    
                                                    bahasa seni visual dalam menghasilkan karya seni.
          2.3.1      Memilih dan mempelbagaikan bahan secara kreatif.
          2.3.2      Menghasilkan corak teknik titisan

2.4    Apresiasi Seni                    Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
                                                    berpandukan bahasa seni visual .
          2.4.1      Mempamerkan hasil karya yang dihasilkan.
          2.4.2      Menceritakan karya sendiri secara lisan
          2.4.3      Menghargai karya sendiri dengan rakan

STANDARD PEMBELAJARAN

Persepsi Estetik

·            Guru menyoal murid tentang kepentingan membaca buku.
·            Guru minta seorang murid kehadapan mencerita secara ringkas sinopsis buku yang pernah dibacanya.
·            Guru menanya murid tentang penanda buku.
·            Guru menunjuk beberapa contoh penanda buku .
·            Guru minta murid member respon secara lisan tentang penanda buku.










Aplikasi Seni
·            Guru mendemonstrasi pada murid teknik titisan.
·            Guru berinteraksi dengan murid tentang cara penggunaan media dalam penghasilan corak titisan.
·            Murid menjalani aktiviti tersebut dengan dibimbing oleh guru.

       



Ekspresi Kreatif
·            Murid diminta menghasilkan kerja seni titisan dengan mengguna berbagai media dan bahan.

Langkah -langkah
-Sediakan sekeping kertas lukisan .
-Ada bahagian yang dibasahkan dan ada yang tidak.
-Bancuh cat air atau poster berbagai warna.
-Titiskan warna- warna berkenaan dengan mengguna alat berus, lidi, dedaun , spon dan sebagainya.
-Lakukan aktiviti berkenaan secara berulang sehingga didapati memenuhi ruang dan kelihatan menarik.
-Murid boleh mengulangi aktiviti berkenaan di atas pelbagai permukaan seperti kertas tisu, atau sebagainya.

·            Setelah siap dan dikeringkan , murid diminta membuat lakaran garisan rupa imej yang diminati untuk dibuat penanda buku.
·            Murid memotong imej yang telah dilakarkan.

Cat air, poster, berus, lidi, dedaun, spon dll















Apresiasi Seni
·            Murid mempamerkan hasil kerja.
·            Murid menceritakan hasil kerja sendiri dan rakan-rakan.
·            Guru berinteraksi/ bersoaljawab tentang hasil kerja murid dengan memberi penekanan laras bahasa seni.
·            Guru membuat rumusan.







INSTRUMEN PENILAIAN BERASASKAN KENDALIAN SEKOLAH
SENI VISUAL :KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH :KSSR
Nama Murid                       : _____________________________________________
Darjah                                   : _____________________________
Tarikh                                    : _____________________________
Tajuk                                     :_____________________________
Bidang                                  : _____________________________
Aktiviti                                  : _____________________________
Rubrik   / Jadual Penentu Tugasan
Item
Kriteria
Peratus
Markah
CATATAN/ KOMEN GURU
Persepsi Estetik
Memahami  dan mengenali dan berbicara : asas seni reka/ bahasa visual dengan baik.
Dapat mengumpul dan menganalisa maklumat dan data dari pelbagai sumber dan bahan.




20- 0%


Pengujudan idea
& Perkembangan Idea
Dapat mengaplikasi sumber idea dalam aktiviti kreativiti perkembangan idea.
Secara kreatif mengolah sumber idea peringkat demi peringkat.
Terdapat keaslian dalam kreativiti dan idea.

20- 0%


Teknik
Mengaplikasi teknik seperti yang dikehendaki.
Terdapat kepelbagaian teknik.
Keberkesanan dan kesesuaian teknik yang gunakan.


20 - 0%


Bahan, Media & Alat
Dapat mengaplikasi pelbagai media dan alat.
Dapat memilih dan menggunakan media dan alat sesuai dengan kreativiti dan rekacipta.
Keberkesanan dan kejayaan penggunaan media dan alat.
10%


Produk akhir
Rekacipta dan kreativiti.
Keaslian
Organisasi dan pengolahan: unsure dan prinsip rekaan.
Kekemasan.
Persembahan.

20%


Sahsiah
Sikap dan penglibatan murid semasa menjalani sepanjang sesi pembelajaran.
10%




Jumlah