翻着古老的相片簿对着总是总是,在心中鼓励着我的人,嗫嚅着谢谢两个字!晴空飒爽也好,大雨滂沱也罢,那时时刻刻浮现的笑容^0^即使回忆已远离褪色,我依然追寻丝。。。。
Thursday, 4 October 2012
Tugasan SEM 4
QGU 3013 FORUM 1 (Due date: 28/9/1012 – MINGGU 3)
Kurikulum perlu bersifat futuristik di mana keperluan masa kini dan masa hadapan dapat dipenuhi oleh sistem pendidikan. Sila jelaskan maksud kurikulum futuristik dan bagaimanakah kurikulum tersebut ditransformasi dalam sistem pendidikan di Malaysia?
FORUM 2 (Due date: 12/10/2012 – MINGGU 5) Sebagai pendidik dalam bidang pendidikan jasmani dan kesihatan, apakah sumbangan yang boleh anda berikan dalam memupuk aspek fizikal, kognitif dan afektif di kalangan individu masyarakat melalui program pendidikan jasmani dan kesihatan yang anda jalankan? Senaraikan sumbangan tersebut.
FORUM 3 (Due date: 26/10/2012 – MINGGU 7) Berpandukan kepada komponen pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Kesihatan, cuba kenal pasti pelaksanaan kurikulum yang mengintegrasikan di antara kandungan dan kemahiran dari pelbagai disiplin bagi mencapai matlamat Pendidikan Kesihatan.
FORUM 4 (Due date: 9/11/2012 – MINGGU 8) Bincangkan perbezaan diantara pentaksiran tradisional dengan pentaksiran alternatif.
FORUM 5 (Due date: 16/11/2012 – MINGGU 9)
Pilih satu tajuk yang sesuai dan cuba anda bina satu bentuk pentaksiran bagi mata pelajaran Pendidikan Kesihatan Tahun Dua berdasarkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah dan bincangkan serta dapatkan pandangan bersama rakan-rakan berdasarkan kesesuai bentuk pentaksiran tersebut.
FORUM 6 (Due date: 30/11/2012 – MINGGU 11) Berdasarkan Peraturan-Peraturan Pendidikan (Kurikulum Kebangsaan) 1997, yang manakah berkaitan dengan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan? Pada pandangan anda, sejauhmanakah akta tersebut digunapakai di sekolah anda?
TUGASAN 2 - FOLIO Yusop bin Ahmad 9 November 2012 (MINGGU 8)
1. Pelajar dikehendaki menyediakan satu folio berkenaan Teaching Game For Understanding (TGFU) dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani.
2. Dalam folio tersebut, pelajar hendaklah berupaya mengurus, melakukan sintesis dan membincangkan dengan jelas tentang konsep TGFU berdasarkan objektif yang disenaraikan seperti berikut:
a. Mendefinisikan TGFU,
b. Menerangkan kepentingan TGFU.
c. Menyatakan komponen TGFU.
d. Menjelaskan kepentingan pengajaran PJ menggunakan kaedah TGFU.
e. Membandingkan dan membezakan antara pengajaran secara tradisional dengan kaedah TGFU.
f. Menyediakan 1 contoh Rancangan Pengajaran Harian bagi 1 tajuk kemahiran yang mengaplikasikan kaedah TGFU.
g. Memasukkan maklumat lain berkenaan TGFU yang dirasakan penting dan relevan .3. Untuk menghasilkan portfolio yang berkualiti, pelajar dikehendaki:
a. Menyediakan bukti sokongan dalam perbincangan tersebut dengan menggunakan bahan seperti dapatan kajian, gamba rajah, carta, statistik dan sebagainya yang diperoleh sumbernya selain daripada buku teks.
b. Setiap bukti dan penjelasan yang dihasilkan mesti disertakan bersama rasional dan refleksi kendiri oleh pelajar.
c. Menggunakan kreativiti secara maksimum untuk menghasilkan portfolio yang bernas, bermutu, menarik dan mudah difahami pembaca.
4. Format penulisan portfolio:
a. Mengandungi muka hadapan
b. Mengandungi bahagian isi kandungan.
c. Mempunyai tajuk, sub tajuk dan rujukan
d. Di taip langkau 1.5.
e. Tiada had jumlah muka surat bergantung sebanyak mana pelajar boleh membuktikan kefahaman beliau terhadap tajuk yang diberi secara kreatif dan efektif.
f. Portfolio disusun dalam bentuk soft copy dan hendaklah diupload ke dalam tapak penghantaran tugasan yang terdapat dalam MYGURU.
TUGASAN 3 – KERTAS KONSEP –20% Yusop bin Ahmad 23 November 2012 (MINGGU 10)
1. Bincangkan tentang kepentingan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS) dalam Kurikulum Pendidikan Kesihatan, serta implikasinya ke atas perkembangan kognitif, psikomotor dan afektif murid.
2. Panjang tugasan ialah 10 muka surat termasuk muka depan, isi kandungan dan rujukan.
**********************************************************************************************
QGJ 3023 FORUM Moderator : Nur Haziyanti binti Mohamad Khalid (31 JANUARI 2013)
FORUM 1 1. Seorang pesakit fraktur tulang fibia telah dipakaikan kas plater untuk patah tersebut. Selepas dua minggu pesakit tersebut telah menanggalkan kas tersebut tanpa kebenaran dan pengetahuan doktor yang merawatnya. Tindakannya telah menyebabkan tulang tersebut tidak sembuh sepenuhnya. Bincangkan tujuan kas plaster tersebut dan sebab mengapa tulang tersebut tidak sembuh sepenenuhnya. FORUM 2 2. Perihalkan kesan tidak menggunakan otot rangka tertentu secara kerap. Apakah yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah tersebut? FORUM 3 3. Patah tulang kerap berlaku dalam kalangan mereka yang mengamalkan diet yang ekstrem untuk mengurangkan berat badan tetapi tidak bersenam. FORUM 4 4. Kajian yang dilakukan oleh Profesor Wan Nabe mendapati bahawa kebanyakan daripada pelari-pelaripecut yang ternama mempunyai ciri-ciri yang berikut: • Tinggi dengan bentuk badan mesomorf • Kaki bawah langsing serta pinggul yang kecil. • Kandungan serat otot cepat sentak melebihi 80% daripda jumlah keseluruhan otot kaki. Bincangkan kaitan ciri tersebut dengan prestasi cemerlang mereka dalam acara lari pecut.
Tugasan: ANALISIS PERGERAKAN (31 December 2012) Nur Haziyanti binti Mohamad Khalid
Rujuk mukasurat 139 modul Fungsi Muskuloskeletal dan Pergerakan Manusia dan lengkapkan tugasan yang diberikan.
Analisis anda hendaklah meliputi perkara berikut:
· Pemerihalan pergerakan yang dilakukan.
· Satah dan paksi rujukan bagi pergerakan yang dilakukan
· Sendi dan jenis sendi yang digunakan untuk pergerakan tersebut.
· Pergerakan yang dihasilkan di sendi tersebut.
· Otot agonis yang terlibat dalam pergerakan.
· Jenis penguncupan otot agonis.
1. Baca dan faham arahan yang diberikan sebelum memulakan tugasan anda.
2. Jenis dan saiz fon: Times New Roman; bersaiz 12; langkau 1.5.
3. Cetak tugasan anda pada sebelah muka surat kertas bersaiz A4.
4. Bagi tugasan ini, kokot semua helaian kertas termasuk helaian muka hadapan tugasan (Lampiran 1) dan kemaskan dengan pita pengikat hitam.
***************************************************************************
CMP 2011 KURIKULUM
20% kuiz
80% kertas kerja
Kerja kursus - 80%
Kerja kursus ini dibahagikan kepada tiga (3) bahagian iaitu;
- Perancangan (Sebelum aktiviti)
- Pelaksanaan (Semasa aktiviti)
- Laporan (Selepas aktiviti)
Pelajar dikehendaki memikirkan satu aktiviti yang melibatkan aktiviti kokurikulum. Pelajar boleh memilih aktiviti sama ada dari unit kokurikulum sukan, kelab persatuan, atau unit beruniform. Kerja kursus yang dibuat hendaklah berpandukan format di bawah.
a. Perancangan
- Kertas kerja aktiviti - Pengenalan
- Objektif
- Tujuan
- Tema
- Sasaran
- Tarikh
- Masa
- Tempat
- Anjuran
- Jawatankuasa pelaksana
- Tentatif
- Anggaran perbelanjaan
- Jadual pelaksana gerak kerja
- Penutup
- Lampiran - Senarai tugas jawatankuasa
- Surat urusan aktiviti
- Minit mesyuarat yang telah diadakan
b. Pelaksanaan
- Situasi Tentatif - Pendaftaran peserta
- Upacara Perasmian pembukaan
- Teks pengerusi majlis
- Senarai aktiviti yang diadakan
- Perasmian penutup
c. Laporan
- Situasi Tentatif - Surat ucapan terima kasih
- Laporan jawatankuasa kerja
- Laporan kewangan
- Kesimpulan laporan - kekurangan
- kelebihan
- Cadangan penambahbaikan untuk program akan datang.
Masa Penghantaran
- 12 November 2012
Pelajar dikehendaki memikirkan satu aktiviti yang melibatkan aktiviti kokurikulum. Pelajar boleh memilih aktiviti sama ada dari unit kokurikulum sukan, kelab persatuan, atau unit beruniform. Kerja kursus yang dibuat hendaklah berpandukan format di bawah.
a. Perancangan
- Kertas kerja aktiviti - Pengenalan
- Objektif
- Tujuan
- Tema
- Sasaran
- Tarikh
- Masa
- Tempat
- Anjuran
- Jawatankuasa pelaksana
- Tentatif
- Anggaran perbelanjaan
- Jadual pelaksana gerak kerja
- Penutup
- Lampiran - Senarai tugas jawatankuasa
- Surat urusan aktiviti
- Minit mesyuarat yang telah diadakan
b. Pelaksanaan
- Situasi Tentatif - Pendaftaran peserta
- Upacara Perasmian pembukaan
- Teks pengerusi majlis
- Senarai aktiviti yang diadakan
- Perasmian penutup
c. Laporan
- Situasi Tentatif - Surat ucapan terima kasih
- Laporan jawatankuasa kerja
- Laporan kewangan
- Kesimpulan laporan - kekurangan
- kelebihan
- Cadangan penambahbaikan untuk program akan datang.
Masa Penghantaran
- 12 November 2012
Wednesday, 3 October 2012
爱你坚持的位置~
我如果爱你;绝不学攀援的凌霄花,借你的高枝炫耀自己;我如果爱你;绝不学痴情的鸟儿,为绿荫重复单调的歌曲;也不止像泉源常年送来清凉的慰籍;也不止像险峰,增加你的高度,衬托你的威仪。甚至日光甚至春雨不,这些都还不够我必须是你近旁的一株木棉,作为树的形象和你站在一起。根,相握在地下;叶,相触在云里。每一阵风吹过,我们都互相致意,但没有人听懂我们的言语你有你的铜枝铁干,像刀像剑也像戟;我有我红硕的花朵,像沉重的叹息,又像英勇的火炬我们分担寒潮风雷霹雳;我们共享雾霭流岚虹霓;仿佛永远分离,却又终身相依这才是伟大的爱情,坚贞就在这里爱不仅爱你伟岸的身躯,也爱你坚持的位足下的土地.
Monday, 1 October 2012
我向稻穗学习 谦逊的方式

如果你说生命只有几天,其实真正的领悟是我们走过的路。前几天到医院探望12年前没见过的婉芊,才知道他在马大医院很努力走过重伤的日子。虽然双腿严重车祸已经瘫痪,意志力坚强的她可以站起来是件不容易的事。我们没有太多鼓励的话,只有聆听和安慰。我参与社会给予的南洋报业基金【16导航】志愿队的建立方案是以针对所有弱势的群体,不分年龄职业种族。该方案的重点是团体建设,关怀社会和义工活动。这是最重要的课题:如果人的心灵无法 保持善良,自然和有责任感,那么世界会有许多问题存在。南洋报业基金【16导航】的任务就是提供这方面的教育,透过慈善活动和行动,我们可以发现像谦逊,友善,尊重等生命 价值。
[16导航]温馨探访车队于今年成立,主要是希望把我们的支援精神推广到更远。在这个社会存在着许多的贫苦家庭,除了在生活上遇到苦难之外,其实心灵上也是有问题的。因此 ,每月的最后一个星期日,车队将会带着志愿队去探访病者或贫苦家庭,派送日常用品,粮食,粉刷屋子,更换新的家具如床单,枕头等等。除此之外,我们也会邀请近邻参与心灵游 戏的活动,分享当日的美德主题,增进彼此关系。
每个月的最后一个星期日,车队会探访贫困家庭/病者/慈善机构,除了载送日常用品和生活粮食,也会做一些小活动给左邻右舍一起参与,促进彼此的关系。如果你也想要加入【16導航】的活動,請聯絡南洋報業基金。
欢迎各界善心人士的乐捐帮助,或者加入我们「16导航」的志愿者,一起为社会献出爱心,帮助更多更多的人。
** 稻穗的16种爱 我向稻穗学习 谦逊的方式 它要我 耐心看 它成熟的样子 感激大地慈爱 阳光的慷慨 要尊敬 老农夫 他忠诚的灌溉 用正语来鼓励 默默种下志趣 要坚持好原则 期待未来 农夫的初衷不更改 经过了风雨经过爱 稻穗变成了 金黄色的海 我向稻穗学习 宽恕的方式 它要我 有勇气 做贡献的大使 要像大地慈爱 阳光的慷慨 要学习 老农夫 他忠诚的灌溉 用正语来鼓励 默默种下志趣 要坚持好原则 期待未来 农夫的初衷不更改 经过了风雨 经过爱 稻穗变成了 金黄色的海 * * * 用真诚和知足 换每一亩的喜悦和爱.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0-rD50p-YjQ
http://www.youtube.com/watch?v=hp9E-wRdlsg&feature=player_embedded
Sunday, 30 September 2012
幸福是用来感觉的~

http://ww1.sinaimg.cn/large/8f8fc11cjw1drq4tm5kryj.jpg
Saturday, 29 September 2012
SSR 3053 SEM 4-SENI Tahap 1
TUMPUAN PENDIDIKAN SENI VISUAL
Tumpuan utama Pendidikan Seni Visual merangkumi empat
aspek utama yang dipentingkan iaitu:
a. pemerhatian secara aktif
b. interaksi yang kr itis dan kreatif dengan alat dan bahan
c. apresiasi seni visual secara mudah
d. menghargai nilai baik dalam semua aspek kehidupan
a. Pemerhatian secara aktif
Pemerhatian secara aktif yang merangkumi kesedaran
pemerhatian keseluruhan, berfokus dan terperinci dapat
menajamkan persepsi murid. Selain memperkembangkan
deria penglihatan ia juga melibatkan pancaindera lain melalui
kajian perbandingan. Kajian seperti ini membantu
perkembangan emosi dan imaginasi. Pemahaman tentang
asas seni visual juga turut diperkembangkan melalui kegiatan
pemerhatian ini.
Murid akan dilatih membuat pemerhatian terhadap objek alam
dan objek buatan manusia. Ini adalah untuk membolehkan
murid merasai secara konkrit bagi mendapatkan imej mental.
Kegiatan-kegiatan ini akan membantu terus menyelaraskan
idea, imaginasi dan alam fantasinya ke arah perkembangan
persepsi dan pemikiran abstrak.
b. Interaksi yang kritis dan kreatif dengan alat dan bahan
Per ingkat ini menggalakkan murid membuat penerokaan dan
percubaan dalam mempelbagaikan kegiatan kreatif dengan
menggunakan alat dan bahan. Proses ini akan
memperkembangkan aspek psikomotor dan kemahiran asas
seni visual berhubung dengan manipulasi alat dan bahan
serta teknik-teknik mudah.
Semasa berinteraksi dengan alat dan bahan, murid membuat
interpretasi dan menyelaras konsepsi visualnya dengan objek
yang dilihat. Proses pembelajaran ini amat penting kerana ia
memberi peluang kepada murid belajar secara tidak
langsung. Murid juga dapat mengenali perubahan yang
mereka boleh lakukan dalam penghasilan seni di masa akan
datang.
c. Apresiasi seni visual secara mudah
Apresiasi seni visual memberi pengalaman kepada murid
mengenali aspek pengetahuan seni visual dan kegunaannya
dalam pelbagai kegiatan kehidupan dari segi keindahan dan
fungsi. Murid terlibat dalam kajian perbandingan dan
menyatakan apa yang dilihat dari aspek seni melalui hasil
kerja. Pernyataan tentang hasil kerja pula boleh dibuat dalam
pelbagai cara seperti lisan, cerita, lakonan, nyanyian,
karangan dan puisi.
Murid diperkenalkan tokoh-tokoh seni dan menghargai
sumbangan mereka.
d. Menghargai nilai baik dalam semua aspek
kehidupan
Selain diberi pengalaman membuat apresiasi seni visual
secara mudah, murid juga dipupuk nilai menyayangi dan
menghargai segala aspek yang w ujud dalam persekitaran dan
kehidupan mereka. Ini termasuklah memelihara dan
memulihara alam sekitar, nilai patriotisme, nilai kebersihan
dan kepekaan. Dengan ini murid akan dapat membuat
pertimbangan yang sew ajarnya bila berdepan dengan semua keadaan.
HURAIAN SUKATAN PELAJARAN PENDIDIKAN SENI VISUAL KBSR
Tahun 1
Bil. Bidang Hasil Pembelajaran Cadangan Aktiviti Pembelajaran
1. Menggambar Asas menggambar
Aras 1
i. Menyatakan secara lisan
pengalaman pembelajaran
yang diperhatikan di
persekitaran.
ii. Melakar secara spontan
untuk menghasilkan imej
melalui garisan dan rupa
secara tidak terancang.
Aras 2
i. Menggunakan bahan kutipan
untuk menggambar secara
mudah.
Aras 3
i. Menggunakan bahan
kutipan untuk menggambar
secara:
a. menekap
b. memotong
c. menampal
d. mencantum
e. menyusun gambar
ii. Menyatakan secara lisan
tentang hasil kerja sendiri.
iii. Mengumpul hasil kerja.
a. Memerhati kesan garisan yang terdapat di persekitaran seperti kesan
laluan anai-anai, siput, ketam, laluan air, kesan tayar dan tapak kasut di
atas permukaan tanah atau pasir dari segi sifat dan jenis garisan seperti
tebal, nipis, dalam, cetek, putus-putus, lurus, dan bengkang-bengkok.
b. lakaran
c. gurisan
d. gosokan
e. garisan
f. tekapan atau surihan
g. kolaj
variasi garisan
lukisan krayon
kolaj kesan gosokan
garisan secara rawak
Friday, 28 September 2012
时光流逝
艺术家: Roby Lakatos拉卡托斯
专辑名称: As Time Goes By 时光流逝
所属语言:古典音乐
唱片公司: dg(universal music)
发行日期: 2002
编号:DG 471 562-2

推荐曲目:
《01-Chocolat - Minor Swing 》(改编自电影“浓情巧克力”插曲)
《02-The Godfather - Love Theme》(改编自电影“教父”主题音乐)
《04-Fiddler on the Roof - To Life》(改编自电影“屋顶上的小提琴手”插曲
《06-Cossacks on the Kuban - Tsvetyot Kali》(红莓花儿开)
《18-Spirited Away - The Name of Life》(改编自电影“千与千寻”插曲)

简介:
想知道真正的吉普赛音乐是个什么样子吗?请您注意这张DG新出的唱片。被称之为“吉普赛音乐活化石”的拉卡托斯和他的乐队,将向你展示他们是如何把小提琴当作手中的玩具而玩出花样的。你也将随着一些耳熟能详的旋律,嗅到奔放动人的吉普赛气息。说不定,你听到他们的演奏就想跳舞呢。
19世纪著名的匈牙利吉普赛小提琴家比哈里(Janos Bihari)的演奏就曾使得乐圣贝多芬激动不已,后来勃拉姆斯与李斯特在听了由他演奏的匈牙利民谣后,受其启发相继写出了著名的《匈牙利舞曲》与《匈牙利狂想曲》。比哈里当时被贝多芬赞誉为是“吉普赛小提琴之王”。根据有关资料记载,比哈里的演奏当时达到了登峰造极、出神入化的境界,可以和帕格尼尼相媲美,但只不过由于两人泾渭不同,一个在贵族宫廷里演奏,一个则浪迹天涯,因此有关比哈里的文献记载就极为鲜少。那么到底比哈里的神韵是个什么样子呢?虽然现在已无从查考,但我们还是能够从他的第七代世孙拉卡托斯的演奏中窥寻到当年的影子,因为吉普赛人的音乐从来都是口传心授,代代相承的。
拉卡托斯,1956年出生在一个地道的吉普赛家庭里,年仅5岁时他便在叔叔组织的吉普赛小乐队中参加演奏,因此很早便熟谙和掌握了吉普赛音乐风格的奥秘。在演奏中,拉卡托斯常常将传统的手法与吉普赛即兴的表演有机地糅合在了一起,于是便产生出一种极其诱人的音乐魅力。灵活与即兴性是拉卡托斯演奏最大的特点。比如他在此碟中演奏的根据电影《卡萨布兰卡》和《教父》等电影主题曲的改编曲,听起来就和以前听到的许多常规版本完全不同,轻盈时带着质朴和自由的乡土气息,忧伤时则将吉普赛人颠沛流离的感伤表现无疑,一派小酒馆中的苦艾味道。在技巧方面,拉卡托斯的演奏更是令人瞠目,在俄罗斯民谣改编曲《黑眼睛》中,他使出了浑身的解数,以独奏小提琴来摹拟吉他的弹奏与乐队中的吉他相呼应。为了制造出吉他拨、轮、弹、挑的发声效果,拉卡托斯左右开弓。更有甚者,当他左手在进行着快速的、难度极高的拨弦时,右手又在用食指和中指摹拟吉他做出轻巧的轮指弹奏。很难令人相信这奇妙的声响竟然是从小提琴这一件乐器上奏出的。
专辑名称: As Time Goes By 时光流逝
所属语言:古典音乐
唱片公司: dg(universal music)
发行日期: 2002
编号:DG 471 562-2

推荐曲目:
《01-Chocolat - Minor Swing 》(改编自电影“浓情巧克力”插曲)
《02-The Godfather - Love Theme》(改编自电影“教父”主题音乐)
《04-Fiddler on the Roof - To Life》(改编自电影“屋顶上的小提琴手”插曲
《06-Cossacks on the Kuban - Tsvetyot Kali》(红莓花儿开)
《18-Spirited Away - The Name of Life》(改编自电影“千与千寻”插曲)

简介:
想知道真正的吉普赛音乐是个什么样子吗?请您注意这张DG新出的唱片。被称之为“吉普赛音乐活化石”的拉卡托斯和他的乐队,将向你展示他们是如何把小提琴当作手中的玩具而玩出花样的。你也将随着一些耳熟能详的旋律,嗅到奔放动人的吉普赛气息。说不定,你听到他们的演奏就想跳舞呢。
19世纪著名的匈牙利吉普赛小提琴家比哈里(Janos Bihari)的演奏就曾使得乐圣贝多芬激动不已,后来勃拉姆斯与李斯特在听了由他演奏的匈牙利民谣后,受其启发相继写出了著名的《匈牙利舞曲》与《匈牙利狂想曲》。比哈里当时被贝多芬赞誉为是“吉普赛小提琴之王”。根据有关资料记载,比哈里的演奏当时达到了登峰造极、出神入化的境界,可以和帕格尼尼相媲美,但只不过由于两人泾渭不同,一个在贵族宫廷里演奏,一个则浪迹天涯,因此有关比哈里的文献记载就极为鲜少。那么到底比哈里的神韵是个什么样子呢?虽然现在已无从查考,但我们还是能够从他的第七代世孙拉卡托斯的演奏中窥寻到当年的影子,因为吉普赛人的音乐从来都是口传心授,代代相承的。
拉卡托斯,1956年出生在一个地道的吉普赛家庭里,年仅5岁时他便在叔叔组织的吉普赛小乐队中参加演奏,因此很早便熟谙和掌握了吉普赛音乐风格的奥秘。在演奏中,拉卡托斯常常将传统的手法与吉普赛即兴的表演有机地糅合在了一起,于是便产生出一种极其诱人的音乐魅力。灵活与即兴性是拉卡托斯演奏最大的特点。比如他在此碟中演奏的根据电影《卡萨布兰卡》和《教父》等电影主题曲的改编曲,听起来就和以前听到的许多常规版本完全不同,轻盈时带着质朴和自由的乡土气息,忧伤时则将吉普赛人颠沛流离的感伤表现无疑,一派小酒馆中的苦艾味道。在技巧方面,拉卡托斯的演奏更是令人瞠目,在俄罗斯民谣改编曲《黑眼睛》中,他使出了浑身的解数,以独奏小提琴来摹拟吉他的弹奏与乐队中的吉他相呼应。为了制造出吉他拨、轮、弹、挑的发声效果,拉卡托斯左右开弓。更有甚者,当他左手在进行着快速的、难度极高的拨弦时,右手又在用食指和中指摹拟吉他做出轻巧的轮指弹奏。很难令人相信这奇妙的声响竟然是从小提琴这一件乐器上奏出的。
Subscribe to:
Posts (Atom)